Tuesday, April 19, 2011

Kenali 13 jenis C.I.N.T.A

Salam sejahtera semua, untuk entri kali ini WP nak kongsikan tentang jenis-jenis cinta. Tentu korang sendiri pernah melalui pengalaman bercinta/jatuh cinta dalam hidup korang dan mungkin cintan-cintun korang tu tergolong dalam senarai 13 jenis cinta yg akan WP terangkan nanti. Jadi ape lagi, jom kite same2 check this out...  




1. CINTA PERTAMA 
Biasanya dilalui ketika kita masih mentah lagi untuk mengenal erti cinta, orang yg dicintai pun sebaya dan mungkin juga orang yg kita cintai itu jauh lebih tua daripada kita. Cthnya: Cikgu, kakak/abang angkat, sepupu, jiran2, orang kampung atau cinta kepada penjual aiskrim. Cinta pertama boleh juga merujuk kepada kekasih impian, walaupun begitu cinta pertama tidak semestinya akan menyebabkan kita dapat tempat pertama dalam pertandingan lari dalam guni.


2. CINTA PANDANG PERTAMA
Sesungguhnya cinta pandang pertama itu hadir pada saat2 yg kita tak sangka sama sekali, cthnya ketika memandu kereta, ketika sedang makan di restoran mamak, ketika menari di pesta muda-mudi, ketika berjalan-jalan di atas pasir putih tepi pantai, ketika memakai kostum beruk, ketika keluar rumah tak mandi, ketika menjual VCD haram, dan macam2 lagi ketika lah. Kesimpulannya cinta pandang pertama itu banyak terdapat di Pertama Complex, so pegi la lepak sana selalu.


3. CINTA SEJATI
Cinta jenis ini yg paling susah nak dapat sebab memerlukan kita berkorban apa sahaja untuk insan yg tersayang dan mengharapkan yg sama juga diberikan pada kita. Nama lain bagi cinta sejati ialah cinta suci atau cinta sepenuh hati. Kalau nak dapat cinta yg sejati lagi tulus serta murni kenalah selalu nyanyi lagu bunga-bunga cinta atau lagu kau yg kucing tahi.


4. CINTA 3 SEGI
Eloklah kita elak dari terjebak dengan cinta 3 segi ni sebab ianya mungkin boleh bercambah menjadi cinta 4 segi, 5 segi, petak, bulatan, malah pentagon. Akan tetapi umat islam lelaki dibenarkan kahwin sampai empat orang, yakni bersamaan juga dengan cinta pentagon. Bagi wanita yg terbabit dengan percintaan 3 segi dengan 2 orang lelaki seharusnya bersedia untuk memutuskan hubungan dengan salah seorang drpd mereka. Bagi yg tak tahu bagaimana, boleh bace post WP yg terdahulu di link ni, Bagaimana ingin berpisah dengan kekasih


 5. CINTA MONYET
Biasanya dilalui oleh monyet, kera, dan beruk sahaja, malangnya ada segelintir remaja beranggapan bahawa mereka sedang bercinta monyet. Cinta monyet juga merujuk kepada cinta yg sementara antara dua insan atau perhubungan terlarang antara dua ekor gorilla sama jantina. Oleh itu, menyintai monyet adalah merbahaya kepada kesihatan mental.


6. CINTA BUTA
Kerana cinta buta atau buta kerana cinta ramai yg telah menjadi mangsa akibat mengikutkan perasaan membabi buta. Sebenarnya cinta itu tidak buta cuma rabun je sikit, akan tetapi dalam bercinta ramai yg sukar untuk membezakan yg mana intan dan yg mana permata. Kalau sungguhpun cinta itu buta, berilah cinta itu sebuah tongkat agar dapat beliau meraba arah ke tempat yg dituju seperti insan2 kurang penglihatan yg lain. 


7. CINTA GILA
Belum pernah dalam sejarah manusia sesuatu yg gila itu baik untuk kita, begitu juga dengan cinta gila yg juga bermaksud gila kerana cinta atau tergila-gilakan seseorang sehingga gila. Penyakit lain yg berkaitan dengan cinta gila ialah, gila babi, anjing gila, lembu gila, gila-gila remaja, dan justin bieber fever.


8. CINTA ANTARA DUA DARJAT
Pepatah melayu ada mengatakan, enggang sama enggang, pipit sama pipit mana kan boleh terbang bersama. Percintaan di antara dua insan berlainan kedudukan pangkat dan kekayaan memang selalu menempuhi pelbagai dugaan akan tetapi persamaan taraf dan kelas dalam menentukan jodoh tidak menjamin kebahagiaan. Cinta antara benua sekalipun mungkin akan berjaya sekiranya dua hati yg terlibat saling memahami antara satu sama lain. Akan tetapi, pada zaman kini kalau kita naik air asia tak mungkin akan bertemu jodoh dengan pasangan naik mas sebab air asia dan mas tak landing di airport yg sama. 


9. CINTA TERLARANG
Budaya yg dibawa oleh barat seperti gay dan lesbian tergolong dalam jenis cinta terlarang dan tak sepatutnya diikuti oleh kita. Cinta terlarang juga merujuk kepada cinta yg telah diwartakan sebagai terlarang, cthnya, cinta rempit, cinta dadah, dan terlalu cinta sehingga sanggup membunuh. 


10. CINTA TERHALANG 
Perhubungan percintaan yg terhalang biasanya di sebabkan oleh faktor salah seorang atau beberapa orang ahli keluarga tidak bersetuju dengan hubungan tersebut. Situasi ini biasanya amat sukar untuk dihadapi dan biasanya tidak berakhir dengan aman. Penghalang cinta akan melakukan apa sahaja untuk memisahkan pasangan yg bercinta itu, sehingga menyebabkan pasangan yg cuba dipisahkan itu lari berdua dan hidup melarat di tempat orang. Ada juga pasangan yg terpaksa menunggu usia lanjut untuk berkahwin kerana menunggu penghalang cinta mereka tiada lagi di dunia ini. 


11. CINTA TAK TERHALANG
Kalau tak dihalang sonang cerito, buleh hanta rombongan mominang secopek mungkin jang oi nanti lombat dikobas orang. Yg ni tak payah koba pon takpo, buek ponat jo ekau orang ni. Harap maaf di atas slang N9 yg tidak disengajakan itu.


12. CINTA LUAR BIASA
Cinta Siti Nurhaliza dengan Dato' K


13. CINTA AGUNG
Cinta yg paling agung ialah cinta kepada Maha Pencipta dan itulah yg kekal abadi. Kasih manusia sering bermusim. Sayang manusia tiada abadi. Akan tetapi kasih Tuhan tiada bertepi dan sayang Tuhan janjiNya pasti.


Sekian, semoga mendapat petunjuk dan hidayahNya... Amin....


All 4 'World Peace' 4 All

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Outbrain