Sunday, April 24, 2011

Kisah Malam Pertama 1

Peace 4 All, jom layan....

Manap bekerja sebagai seorang anggota tentera dan nak dijadikan cerita beliau akan di hantar ke Uganda untuk jadi pasukan pengaman di sana selama enam bulan.

Manap mempunyai seorang awek bernama Nora dan alangkah hibanya hati si Nora apabila Manap memberitahu pada buah hatinya itu yg dia akan ke Uganda. Walaubagaimanapun, untuk membuktikan yang cinta Manap ni kuat pada Nora, dia menyuruh orang tuanya pergi meminang Nora sebelum dia ke Uganda.

Pada hari pertunangan tersebut, kedua-dua belah pihak telah bersetuju untuk menikahkah pasangan tersebut sebaik sahaja Manap pulang ke tanah air nanti.

Setelah melakukan segala persiapan yg perlu untuk pergi ke Uganda dan juga menguruskan hal2 berkaitan dengan majlis perkahwinan nanti, sampai lah masanya untuk Manap pergi bertugas ke Uganda. 

Pada hari Manap nak pergi tu, seluruh keluarga beliau dan keluarga Nora datang untuk mengucapkan selamat jalan kepada beliau. Manap berjanji kepada Nora yg dia akan pulang mengotakan janjinya sambil mengesat air mata Nora yg mengalir.

Jeng, jeng, jeng. Malang menimpa Manap, semasa melakukan tugas rondaan bersama-sama anggota lain beliau terpijak periuk api dan menyebabkan kaki Manap terpakse dipotong. Setelah dipotong sebelah kakinya, Manap tetap tabah meneruskan tugasnya dengan menggunakan kaki palsu.

Setelah genap 6 bulan, maka tibalah masanya untuk Manap pulang ke tanah air. Sungguh membuak2 perasaan dalam hati Manap untuk pulang, kerana manakan tidaknya dia akan berkahwin bila balik nanti dan rindunya pada si Nora memang dah tak tahan lagi.

Manap pun pulanglah ke tanah air dan disambut oleh seluruh keluarganya, akan tetapi Manap tidak memberitahu sesiapa tentang dirinya kini yg cacat takde kaki sebelah. Semua tidak perasan yg Manap menggunakan kaki palsu dan menyangka gaya berjalan beliau yg pelik adalah disebabkan oleh kecederaan semasa bertempur di Uganda.

Seperti yg telah dijanjikan, Manap dan Nora pun dikahwinkan sehari selepas itu dan pada sebelah malamnya mereka akan menempuhi saat2 malam pertama. Nora yg masih lagi dara sunti meminta nasihat drpd ibunya, maka ibu Nora pun berpesan jika ade ape2 panggil saja ibu diluar.

Malam tu masuk la kedua2 mempelai ke dalam bilik dan seperti biase Manap cabut la kaki palsunya tu sebab nak tidur. Nora pun terkejut beruklah melihatkan kaki suami yg hanya ada satu tu dan terus menjerit2 keluar dari bilik sambil memanggil maknya.

"Mak-mak abang Manapnyer 1 kaki", kata Nora pada maknya. Sambil tersenyum mak Nora pun cakap,"Untung la kau nak dapat 1 kaki, bapak kau 6 inchi aje"








Moral of the story: Cakap bior terang

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Outbrain