Saturday, April 9, 2011

Awas! Telur palsu dari China

Ini yg akan terjadi apabila teknologi disalahgunakan oleh pihak2 yg mementingkan keuntungan semata-mata.
Apa lagi yg palsu kite tak tahu negara China ni dah buat? Renung2 kan lah.. 
Agaknya Lin Dan power badminton sebab makan telur palsu ataupun Lin Dan tu manusia palsu!??
Telur ayam pun tiruan?
06/04/2011 6:13pm 
GEORGE TOWN - Rupanya sebiji macam telur ayam tetapi rupa-rupanya ia telur ayam tiruan diperbuat daripada bahan kimia yang dikhuatiri boleh memudaratkan kesihatan dan dijual di pasaran terbuka di Pulau Pinang.
Telur palsu itu bersaiz lebih besar daripada telur ayam sebenar dan apabila dipecahkan ia tidak mempunyai pusat telur, tidak berbau, berkilat dan kasar, demikian menurut Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) yang telah menerima aduan daripada pengguna yang membeli 30 biji telur tiruan itu pada harga RM11 di pasar Pulau Tikus di sini semalam.
Presiden CAP, S.M Mohamed Idris berkata, siasatan mendapati kulit telur palsu itu diperbuat daripada lilin parafin, serbuk gypsum dan kalsium karbonat manakala kuning telur dan putih telur menggunakan bahan daripada natrium alginat, alum, geletin, asid benzoik, kalsium klorida, air serta bahan pewarna makanan."Komponen bahan-bahan kimia ini boleh menjejaskan kesihatan pengguna seperti mengganggu metabolisme, otak, sel saraf serta menjejaskan fungsi hati,” katanya. - Bernama  
Awas! Telur pun boleh dipalsukan





Penyiasatan yg dibuat oleh FujiTV


Awas! Selepas ini daging palsu pula kot???

Asal-usul kenapa negeri Pahang paling besar kat semenanjung Malaysia.

Assalammualaikum dan selamat sejahtera buat semua...


Ni WP nak cite kat korang tentang asal-usul kenapa negeri Pahang paling besar kat semenanjung Malaysia, So let's check this out....


Al-kisah... taib... adalah disebutkan dalam tawrikh ilmu alam bab ke-5 mengenai kisah ini, taib...
Aparaa, sampai bile mau habis kalau asyik taib2 aje... Ok, kite tukar stail la...


Menurut cerita mulut ke mulut orang tua2, asalnya seluruh Tanah Melayu ini dari siam sampai la ke temasik adalah di bawah naungan Empayar Melaka. Maka, hanya terdapat sebuah pentadbiran sahaja yg mana ianya terletak di sekitar limbungan Sungai Melaka dan diperintah oleh seorang sultan sahaja iaitu Parameswara. Pada waktu itu Empayar Melaka mencapai puncak era kegemilangannya dengan menjadi pusat persinggahan kapal2 dagang antara timur dan barat.

Nak dipendekkan cerita, akibat drpd bermacam-macam musibah seperti penaklukan oleh Portugis, penjajahan kuasa asing, perbalahan antara pewaris tahta, penerokaan tanah baru, dan kemunculan semula kerajaan2 yg pupus telah menyebabkan Empayar Melaka berpecah. Kerajaan2 baru wujud dan mengishtiharkan kedaulatan masing2 di kawasan yg mereka takluki. Keadaan ini telah mewujudkan huru-hara dan persengketaan kerana tiada sempadan tetap yg memisahkan antara wilayah kerajaan2 ini.

Maka, sebuah perundingan membabitkan semua sultan negeri2 ini pun dipanggil untuk membincangkan bagaimana nak menetapkan sempadan yg akan memisahkan semua negeri2 ini secara rasmi dan muktamad sampai bila2. Dalam rundingan tersebut semua sultan2 telah bersetuju untuk negeri masing2 menghantar pasukan mengukur dan menanda sempadan. Tempoh masa untuk mengukur dan menanda itu telah ditetapkan selama satu tahun sahaja dan caranya, setiap negeri boleh meletakkan tanda sempadan sejauh mana yg mereka suka selagi mana tidak bertembung dgn sempadan negeri lain, maksudnya siapa cepat tanda dia punya.


Bagi memudahkan tugas yg pada waktu itu dianggap sukar disebabkan kekurangan teknologi seperti GPS yg ade pada hari ini, kawasan yg luas, dan pengangkutan paling laju pun kereta lembu, maka semua sultan2 juga telah bersetuju bahawa kerja penandaan sempadan ini hanya akan dibuat sekali sahaja tanpa sebarang bantahan. 


Maka bermula lah kerja2 menanda sempadan dan wakil setiap negeri pun memulakan tugas mereka. Memandangkan sultan2 negeri tidak dapat ikut sama dalam proses penandaan, maka wakil2 yg  bertanggungjawab diberi kuasa penuh untuk menanda sempadan mengikut budi bicara masing2.


Wakil dari Melaka beranggapan bahawa negerinya tidak memerlukan tanah yg luas kerana mereka lebih mengutamakan aktiviti di laut dan perdagangan kapal, maka kecil sahaja lah kawasan yg ditanda. Wakil2 dari Kedah, Perak, dan Selangor pula berhenti mengukur setelah bertemu dgn Banjaran Titiwangsa kerana tak sanggup nak daki maka sampai situ sahaja lah mereka tanda. Wakil Negeri Sembilan juga tidak menanda sempadan yg luas memandangkan mereka lebih sibuk menanda sempadan untuk membahagikan negeri itu kpd 9 bahagian.


Di Kelantan dan Terengganu lain pula ceritanya apabila wakil2 mereka berkelahi tentang sempadan yg ditanda dan masing tidak mahu mengalah, kawasan yg direbutkan oleh mereka kini dikenali sebagai Besut dan terletak di Terengganu. Nama Besut itu diambil sempena sebuah busut tempat perbalahan terjadi. Oleh kerana kejadian itu, wakil Kelantan dan Terengganu telah membazir 6 bulan masa mengukur mereka dan menyebabkan luas negeri mereka seperti yg kita dapat lihat pada hari ini sahaja.


Sultan Johor pula mengarahkan wakilnya untuk mengukur seluas yg boleh selama tempoh setahun tersebut dan itulah yg dilakukan oleh wakil Johor sehingga mereka semua menjadi sungguh penat dan tidak bermaya. Kebetulan pada hari terakhir tugas, mereka berjumpa sebuah sungai yg jernih dan sejuk airnya dan mereka pun minum air sungai itu sepuas-puasnya. Kemudian salah seorang dari mereka berkata, "wah, segar amat air ini". Akibat drpd peristiwa itu, kawasan itu kini dikenali dgn nama Segamat.


Setelah tamat tempoh setahun, maka semua sultan2 ni pun bersidanglah sekali lagi untuk tanda tangan surat perjanjian mengesahkan semua sempadan yg telah siap diukur dan ditanda. Semua wakil2 pun menerangkan tentang kedudukan sempadan negeri masing2 secara ringkas, akan tetapi wakil Pahang tiada untuk menerangkan kedudukan sempadan negerinya. 


Maka, sultan2 negeri lain pun bertanya kpd Sultan Pahang tentang wakilnya. Sultan Pahang pun memberitahu yg baginda tidak menghantar sebarang wakil. Sultan2 negeri lain pun bertanya lagi akan sebab kenapa Sultan Pahang tak hantar wakil, maka dijawab dgn selamba oleh Sultan Pahang, "Keh ikek je yg demeh uko", yg bermaksud, saya ikut sahaja ukuran yg dibuat oleh kamu semua. 


Disebabkan Sultan Pahang ikut sahaja ukuran negeri2 lain, maka secara kebetulan Negeri Pahang jadi yg paling besar.







Begitulah kisahnya, wallahualam. Semoga terhibur....



Thursday, April 7, 2011

Acara terjun tanpa air

Video ini mengadungi unsur ngeri yg melampau, walaubagaimanapun terdapat juga unsur lawak jenaka..:)




Watch at your own risk!

Tuesday, April 5, 2011

Cerita anak, bapak, dan keldai. Trauma ikut cakap orang?

Pada kali ni WP nak share dengan korang sebuah kisah yg patut kite semua ambil iktibar dan jadikannya pedoman hidup. 




Suatu ketika dahulu, sebelum terciptanya kenderaan berenjin seperti motosikal, kereta dan keretapi, manusia menggunakan haiwan berkaki empat seperti kuda, keldai dan unta sebagai pengangkutan.

Pada suatu hari, seorang bapa yang sudah tua bersama anaknya yang berusia 10 tahun pergi ke pekan untuk menjual seekor keldai peliharaan mereka. Bapa dan anak tersebut berjalan kaki sambil menarik ikatan keldai yang hendak dijual itu.

Semasa dalam perjalanan, mereka terserempak dengan dua orang pemuda kampung itu. Mereka terdengar perbualan pemuda kampung itu…

"Bodoh betul bapak dan anak itu, ada keldai tidak mahu ditunggangnya".

Si bapa tua tadi pun memanjat belakang keldai bersama anaknya. Mereka meneruskan perjalanan dengan menunggang keldai bersama-sama.

Tidak lama kemudian mereka terserempak pula dengan sekumpulan makcik-makcik yang sedang berbual-bual di tepi jalan. Mereka terdengar makcik-makcik tersebut mengata…

"Tak berperikemanusiaan betul bapak dan anak itu, keldai yang kecil itu ditunggangnya berdua…"

Terdengar kata-kata itu, bapa yang tua itu pon turun dari keldai itu. Bapa tua itu meneruskan perjalanan dengan menarik keldai yang ditungangi anaknya.

Selepas itu mereka terserempak pula dengan sekumpulan remaja yang sedang bermain guli. Mereka terdengar perbualan remaja itu…

"Teruk betul anak orang tua tu, tak patut disuruh bapanya yang dah tua menarik keldai tu…"

Si bapa terus menyuruh anaknya untuk bertukar tempat. Si bapa menunggang keldai dan si anak menarik keldai yang ditungganginya. Mereke pon teruskan lagi perjalanan.

Sampai di satu simpang, mereka beselisih dengan sepasang suami isteri yang sedang berjalan kaki. Si bapa tua terdengar pasangan itu bercakap sesama mereka…

"Kasihan budak kecil itu, tidak berhati perut bapanya menyuruh anak yang masih kecil menarik keldai yang ditungganginya.."

Mendengar kata-kata sinis itu, si bapa tua turun dari keldai dan berjalan kaki bersama-sama dengan anaknya seperti mula-mula mereka keluar rumah.

Sebelum sampai ke pekan mereka bertembung dengan beberapa orang lagi yang bercakap-cakap tentang perihal mereka. Tetapi si bapa dan anak itu tidak menghiraukan cakap-cakap orang itu. Mereka tetap meneruskan perjalanan mereka dengan cara mereka sendiri.

Akhirnya mereka sampai ke pekan dengan senang hati, tanpa mempedulikan kata-kata orang di sekelilingnya.

Pengajaran dari cerita ini:
1) Kita tidak dapat memuaskan hati semua orang dalam satu masa.

2) Yakin dengan perkara yang kita lakukan, bukan ikut apa yang orang lain kata.

3) Kebanyakan orang di sekeliling kita suka mengata dan mencari kesalahan orang. Abaikan mereka! Inilah penghalang untuk berjaya.



Walaubagaimanapun, nasihat yg baik oleh mereka yg berkelayakan, ibu bapa, sahabat, orang tersayang, atau sesiapa sahaja yg mengambil berat tentang kita hendaklah kita ambil kira dalam melakukan sesuatu atau membuat apa2 keputusan yg penting...


Peace 4 all, all 4 peace,
World Peace.

Monday, April 4, 2011

Gempar! video sex pemimpin tersebar di youtube dan blog2

Video yg terhangat di pasaran sudah terdedah walaupun cuma sedutan tak sampai 2 minit 
(mungkin bahagian awal sebelum adegan 18sx) 
Terpulang pada masing2 untuk membuat penilaian sendiri.... 

video

Video ini di youtube telah kena remove.... 


Sunday, April 3, 2011

Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) perlu berubah agar tidak melahirkan penguasa kaki rasuah!


Assalamualaikum dan selamat sejahtera kpd semua pembaca blog ini.

Rasuah adalah satu amalan yg keji dan perlu ditangani dgn segera. Di Malaysia terdapat sebuah badan yg dipanggil Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yg berperanan mengendalikan kes-kes rasuah. Keupayaan badan ini untuk mencegah rasuah seperti namanya amatlah terbatas memandangkan selama ini kes rasuah masih meningkat dan melibatkan agensi kerajaan yg penting. Paling mengejutkan bila ada kes-kes rasuah juga melibatkan pegawai tertinggi agensi yg terbabit. Ini amat membimbangkan kita sebagai rakyat yg mendukung integriti dalam pentadbiran awam, dan juga sesungguhnya ini semua haruslah dijadikan pengajaran untuk kita semua. Tidak dinafikan juga yg pihak kerajaan telah lama memandang serius perkara ini dan melaksanakan pelbagai kaedah di semua peringkat bagi membendung gejala ini. 

Jadi, apa lagi yg boleh dibuat??


Ada, contohnya: 


SPA juga perlu memikul tanggungjawab jika ada penguasa (terutama Kastam dan Imigresen sbb ni yg byk rasuah kite dengar sekarang ni) yg dipilihnya rasuah, oleh itu jangan pilih kerana kronisme (menolong rakan/org kampung), nepotisme (ada hubungan keluarga), dan duitisme (rasuah).


Kepada SPA jangan hanya dipandang kesempurnaan luaran sahaja apabila nak pilih, kena juga nilai dalaman. Eh! dalaman tu kan tersorok macam mana nak tahu?....

Berbalik kpd tanggungjawab td la juge SPA, pilih la semua golongan nak jadi penguatkuasa ni. Jangan ambil golongan penyangak jer, ambil la juga mereka yg dirasakan oleh firasat kamu bahawa orang itu tidak perfect. Malah ambil juga OKU, jangan ambil 100% sempurna(sempurna di mata manusia, yg juga tak sempurna) sahaja. Ambil yg sempurna ni dalam 50% je cukup la, dan 50% lagi yg lain2  golongan(sebenarnya manusia ni sama je pada maha pencipta Allah s.w.t) ni supaya boleh check and balance. Ni karang amik penyagak je semua dari pegawai kecik sampai pegawai besar perut yg bapak2 diorang ni pun memang dah lame jadi penyangak juga tp sebab kroni punya pasal ambil la juga.

Lepas ni, kalau ada lagi rasuah melibatkan pegawai lantikan SPA, tangkap sekali pegawai SPA yg kasi lulus tu. Pastu SPA, kalau sekarang dgn jelas dah boleh kita lihat yg Kastam dan Imigresen ni banyak terlibat rasuah berprofail tinggi. Sila la ambil perhatian lebih sikit, jangan duduk nganga jer. 

Memang la kalau nak ubah sistem dan proses pengambilan tu susah nak dilakukan dgn cepat, tp ape2 pun perubahan mentaliti kakitangan haruslah bermula drpd sekarang kerana kerja anda lebih penting drpd SPRM dalam mencegah rasuah.

JANGAN MAKAN GAJI BUTA JE!!!

Pastu, kalau ada mana2 pegawai dalam SPA tu yg tak setuju dan buat tak reti ikut cara sama serta melawan perintah maka gugurkan beliau ni memandangkan die tak nak ikut pasal dah tak boleh nak dapat komisyen lagi atas aktiviti haram mereka yg berleluasa dulu. Ramai lagi orang2 muda yg boleh ganti orang2 lama yg tak sedar diri merosakkan kredibiliti perkidmatan awam ni.

Jadi, pikir2kan lah supaya bersama kita membersihkan perkhidmatan awam drpd dikuasai oleh penyangak termasuk juga SPA.

Sekian, Salam World Peace 4 All.

Don't Worry, Be Happy.. Say Your Story, Be Grumpy..


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Outbrain